null
29 May 2015 | Postet av skinlove

Når kan vi tilby fri frakt?

Helt siden vi først startet skinlove.no så har vi ønsket oss å kunne tilby fri frakt til kundene våre. Flere store nettbutikker har dette tilbudet til sine kunder allerede og vi ville ikke være noe dårligere. Den høyeste fraktprisen vi har hatt er 46 kr fra vår nettbutikk, en pris vi satte fra et gjennomsnitt av kostnadene våre med porto. Ettersom butikken vokste og etterspørselen ble større så kvalifiserte vi for en litt bedre forsendelsesmetode hos Posten/Bring. Nå reduserte gjennomsnittkostnaden seg litt og vi kunne gå ned til 38 kr som fast fraktpris. I kundeundersøkelsen vi hadde for bare et par uker siden så lurte vi på om det var noen forbedringer dere ønsket i forbindelse med leveringsalternativer. Her kom det flere interessante forslag, men det som ble gjentatt mest var ønsket om fri frakt. Vi er så enige!! Er norske nettbutikker grådige om de belaster kunden for frakt? Det kan virke feil når man som kunde i Norge skal bestille seg noe på nettet og sammenligner pris på frakt på dette produktet fra f.eks Kina og fra en norsk nettbutikk. Mest sannsynlig vil det være fri frakt eller svært liten frakt fra Kina (såfremt varen veier under 2 kg) og en høy pris fra Norge. Bruker man sporingspakker så blir prisen enda høyere i Norge. Hvorfor er det slik? Vi vil henvise til en artikkel om temaet fra Dagens Næringsliv skrevet i februar i år (les denne ved å klikke her), men den korte forklaringen er at Norge er medlem av Universal Post Union (UPU) en særorganisasjon i FN som er til for å sikre at lavkostland skal få rimeligere forsendelser til bedre utviklede land.
For å levere en brevpakke på 300 gram i Norge får Posten maksimalt kreve åtte kroner for pakker fra Kina andre land som er «u-land» i UPU-systemet. Dette utgjør hoveddelen av kostnaden. Norske butikker må minimum ut med 27 kroner for en pakke med samme vekt. Rekommanderte sendinger brukes ofte, og koster seks–syv kroner ekstra fra Kina. For norske forbrukere er prisen 140–240 kroner.
Norske nettbutikker er altså ikke grådige, men har høyere prislister å forholde seg til enn utenlandske aktører selv om det er de samme selskapene som leverer pakkene. Så vil det skje noe med fraktprisen fra oss i Skinlove fremover? Vi vil ta en ny gjennomgang av vår faste fraktpris samtidig som vi vil se på noen av de andre leveringsalternativene dere foreslo i kundeundersøkelsen. Vi håper å i hvertfall kunne imøtekomme noen av ønskene. Så snart vi kvalifiserer til en forsendelsesløsning som gjør det mulig for oss å tilby fri frakt, så kommer vi til å gjøre det med en gang! For ja, vi liker veldig godt å finne fri frakt i nettbutikker vi handler i selv også! :-) DENNE HELGEN! Som en liten trøst, siden vi ikke helt enda kan tilby dere fri frakt, så vil vi ut denne helgen tilby fri frakt på absolutt alle bestillinger (ingen minimumsverdi). Ingen rabattkode kreves, vi trekker fra frakten automatisk! :-) Takk igjen for alle gode tilbakemeldinger i kundeundersøkelsen. Vi setter stor pris på dere!    

Det siste fra bloggen