Aktuelt Skinlove tipser

Hvordan beskytter du deg mot solen?

Nå som solen har gjemt seg unna her i store deler av landet og UV-indeksen er lav, så er det en fin anledning til å bruke solpausen til å friske opp hukommelsen litt med de viktigste soltipsene. Hvem vet, kanskje det er det som skal til for at solen dukker frem igjen?

Hva er UV-stråler?

Først og fremst så er det ikke selve solen vi vil gjemme oss for, men beskytte oss mot skadelige mengder av UV-stråler som kommer fra solen. UV-stråler deles inn i UVA-, UVB- og UVC-stråling, ut i fra hvor energirik den er. Jo kortere frekvens, desto høyere energi. UVA-strålingen har minst energi. Det er UVA som gir selve brunfargen når vi soler oss. Brunfargen kommer av at pigmentet melanin mørkner ved UVA-bestråling (kilde: Statens strålevern).

Så har vi UVB-strålingen. Denne har høyere energi enn UVA og det er denne som gjør oss solbrente når vi er uforsiktige med solingen. Av all UV-strålingen som når jorda så er UVB bare en liten del av det. Ozonlaget hindrer rundt 70-90 % av UVB-stråling i å nå jordoverflaten (kilde: Statens strålevern).

Mens skyer og skygge kan dempe noe av UV-strålingen, så kan tørr sand, bølgetopper og nysnø reflektere strålingen. Det har også noe å si hvor høyt solen står på himmelen, hvor tykt eller tynt et eventuelt skydekke er og hvor tynt eller tykt ozonlaget er akkurat da. Alle disse faktorene kan variere og det er ikke alle disse vi så lett kan avgjøre selv. Derfor er Statens Strålevern sin UV-indeks fin å sjekke.

Hvorfor er UV-stråler farlig?

Ultrafiolett stråling kan påvirke helsen til både dyr og mennesker f.eks. ved solforbrenning, snøblindhet og andre skader på øynene, hudskader og hudkreft. Videre kan immunforsvaret svekkes. En rekke sykdommer kan bli påvirket av nedsatt immunreaksjon som følge av økt UV-B. Dette omfatter alle sykdommer som har et stadium der huden er involvert: Meslinger og andre virussykdommer som forårsaker utslett, som f.eks. vannkopper, herpes, parasittsykdommer der parasittene trenger inn i huden som f.eks. malaria, bakteriesykdommer som tuberkulose og spedalskhet, og soppinfeksjoner som candidiasis (fotsopp/trøske) (kilde: NILU).

Norge er blant de landene i verden med høyest forekomst av føflekkreft. Dette er en kreftform som også har økt kraftig de siste årene. – Vi antar at over 90 prosent av hudkrefttilfellene har sammenheng med UV-stråling fra sol og solarium. Det positive er at denne krefttypen kan forebygges. Det er viktig å unngå å bli solbrent og holde seg unna mye intens sol, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel (kilde: NILU).

I tillegg til de helseskadelige effektene fra UV-stråler så medvirker de til aldring av huden, rynker og pigmentflekker.

Så hvordan beskytter vi oss mot UV-stråling? 

Som nevnt så er det mange faktorer som spiller inn på hvor sterk UV-indeksen er. Den beste beskyttelsen mot UV-stråling er å holde seg innendørs og borte fra vinduene, men det er jo ikke det vi mest forbinder med sommerferie. Likevel er det noen tips vi kan følge for å redusere eksponeringen av UV-stråler:

  • Hold deg til skyggen når solen er på sitt sterkeste
    • Skygge fra f.eks en parasoll kan redusere UV-strålene med rundt 50 %, men det vil si at selv om du sitter i skyggen så er du fremdeles eksponert for UV-stråler.
  • Dekk deg til med klær når solen er veldig sterk. Pass også på at barn er godt beskyttet. Barn under 1 år bør ikke oppholde seg i direkte sollys. Klær og solhatt beskytter godt.
    • Jo mer fargerike og tettvevde klær, jo bedre beskytter de. Solhatt anbefales over caps siden caps ikke dekker nakke og skuldre like godt (kilde: Kreftforeningen).
  • Bruk solkrem og smør deg ofte!
    • Statens Strålevern anbefaler minst spf 15 i norsk sommersol, men høyere om du er i sydligere strøk.
    • Påfør solkremen ca 30 minutter før du går ut i solen og ta på nytt etter at du har vært i vannet. Les på tuben med solkrem om hvor ofte du bør påføre et nytt lag.

Andre alternativer til soling

Blir du tregere brun enn du kunne ønske eller må du holde deg unna solen av andre grunner? Et alternativ som vi liker veldig godt er økologiske selvbruningsprodukter. Med selvbruningsprodukter får du kjapt en lekker brunfarge samtidig som du kan unngå solen helt om du ønsker det. Vår favoritt er å bruke selvbruningsprodukter før sesongen starter og deretter kose oss i en behagelig skygge av parasoll på stranden, med gode solbriller, solhatt, solfaktor og spennende lesning. Kanskje en paraplydrink eller to står på menyen?

God sommer! 🙂

One comment

  1. Tilbaketråkk: Vi elsker sola, men…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.