Aktuelt

Kan mat gi huden bedre beskyttelse mot solen?

Huden er et helt fantastisk organ som gjør sitt beste for å beskytte oss fra ytre farer. Den leger sår vi pådrar oss, holder oss riktig temperert, sørger for at vi unngår skader gjennom reflekser som gjør at vi rykker til oss hånden ved smerte eller når det er for varmt. Den filtrerer ytre forurensing så godt den kan og den beskytter oss mot solens stråler.

Takk hud!  🙂

Når det er sagt så er det opp til oss å beskytte huden vår slik at den får gjort jobben sin.

Blir du lei av å høre at «du må spise et variert kosthold»? Det skal liksom være løsningen på «alt» det.

Huden er sammensatt av blant annet omega 3 og omega 6. Dette er fett som kalles essensielle fettsyrer. De er essensielle fordi at kroppen ikke lager dem selv. De må komme inn gjennom maten vi spiser.

Så ja, vi må spise variert. Dette var bare et eksempel. Resten av kroppen trenger de samme næringsstoffene. Så du må ikke bare spise variert for huden sin del. Det er godt å vite at hjerne og hjerte har alt som trengs for å virke også… 🙂

Som nevnt lenger oppe så beskytter huden oss til en viss grad mot solen. Huden har faktisk en slags solfaktor i seg selv. Den kalles MED; minimal erythema dose. Hvor høy din MED er kommer an på om huden har tilgang på de byggeklossene den trenger for å forsvar seg. Her kommer noen viktige eksempler:

Omega 3

Spesielt de fettsyrene som kommer fra fisk; EPA og DHA. For de som ikke vil spise fisk eller ta tran så er det en god nyhet at det også finnes omega 3-tilskudd som kommer fra alger.

Omega 6

Av omega 6 -familien så er det spesielt en fettsyre som styrker huden i forhold til solskader. Det er GLA (gamma linoleic acid). Den finnes i for eksempel hamp, spirulina, solbær og havre.

Lycopene

Dette er en antioksidant som finnes i tomater, vannmelon, papaya og nype.

C vitamin

Vi har mange matvarer som gir oss C vitamin: bringebær, jordbær, kiwi, broccoli, grønnkål, solbær, appelsiner…

E vitamin

Solsikkefrø, mandler, laks, avokado og mango.

Hva med å lage seg en deilig smoothie som styrker huden mot solen? Jeg bruker å lage meg en «solfaktor-smoothie». Det er så klart bare et tullenavn. Det erstatter jo ikke behovet for solkrem, men jeg liker å vite at huden har gode forutsetninger for å forsvare meg.

Det er også viktig å beskytte huden utenfra. Hvis du tror du ikke trenger solkrem hvis du ikke blir brent så bør du lese denne bloggposten: Trodde du at du ikke trenger solkrem hvis du ikke blir brent?

Trenger du tips til solkremer som ikke inneholder miljøgifter og hormonhermende ingredienser kan ta en titt på denne bloggposten: Velg riktig solkrem til deg og familien

Har du ikke brukt solkrem uten kjemisk filter før så kan vi tipse deg om denne bloggposten: Påføringstips – naturlig solkrem

Kilder: https://pdfs.semanticscholar.org/0f5f/09ca9df8380b4035d2c53fd0fa3f4a9c3270.pdf

http://centrespringmd.com/wp-content/uploads/2013/05/Nutrition-and-Nutritional-Supplementation-Impact-on-Skin-Health-and-Beauty.pdf

https://lpi.oregonstate.edu/mic/health-disease/skin-health/essential-fatty-acids

 

Skrevet av Gunnhild/ @skinlove_gunnhild

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.